top of page

בחירתה של סופי

בתחילת השבוע הדהדו כותרות העיתונים המודפסים והמקוונים, וכתבות רבות נכתבו אודות בחירתה חסרת הרגישות של אדידס בדוגמנית בלה חדיד, כמובילת קמפיין רטרו לציון 52 שנים לאולימפיאדת מינכן ולנעלי הספורט מדגם SL 72 שהושקו דאז.


אותה אולימפיאדה, בה בוצע טבח אכזרי ע"י מחבלים פלסטינים במהלכו נרצחו 11 ספורטאים, מאמנים ושופטים ישראלים.


הדוגמנית, הידועה בדעותיה האנטי-ישראליות, צולמה לקמפיין לבושה בבגדי ספורט רטרו של אדידס ובנעליים המדוברות (שנוצרו לראשונה עבור האולימפיאדה), וכשהיא אוחזת זר פרחים.


לאחר ביקורות של ארגונים יהודיים לצד זעם רב ברשתות החברתיות, הוסרו תמונותיה של הדוגמנית הפרו-פלסטינית שהתבטאה רבות נגד ישראל, ואף נטען לגביה כי ליבתה את השנאה והפיצה פייק ניוז, ואילו אדידס, מיהרה ופרסמה התנצלות אודות "הפגיעה הבלתי מכוונת".


הנעל בתמונה עוצבה על ידי, באמצעות Ideogram


בין התגובות הרבות בלטה זו של StandWithUs, ארגון בינלאומי הנלחם נגד אנטישמיות ובעד תמיכה בישראל, שכתב בדף הפייסבוק שלו:" תאמרו לאדידס שתפסיק לקדם אנטישמיות. אדידס בחרה בדוגמנית הפלסטינית בלה חדיד כדי לקדם עבורה נעלי סניקרס המנציחות את אולימפיאדת מינכן (1972), בה 11 ספורטאים ישראלים נרצחו בטבח שעשו מחבלים פלסטינים".


עוד הוסיפו, כי בלה חדיד מפיצה ל-61 מיליון העוקבים שלה  פייק ניוז על ישראל ועל יהודים, משתמשת במילה "ציוני" נגד יהודים כדי לנסות ולהסתיר את האנטישמיות כלפיהם, וקשורה לכאורה לקבוצה אנטישמית".


בתגובה נוספת של הארגון, כפי שפורסמה גם היא בדף הפייסבוק שלהם, נכתב:

"עדכון: תודה רבה! בזכות הפעולות שלכם, אדידס נקטה בצעדים מתקנים. החברה התנצלה וערכה. אנו מעריכים את התגובה המהירה והקשב של אדידס לטיפול במצוקה שנוצרה בקמפיין שכלל את בלה חדיד לרגל השקת הנעל המחודשת לכבוד אולימפיאדת מינכן 1972.


כמו כן, פרסמו גם את הצהרת אדידס: "קמפיין Adidas Originals SL72 מאחד מגוון רחב של שותפים כדי לחגוג את נעל הריצה הקלילה שלנו שעוצבה לפני למעלה מ-50 שנה, וננעלה בתחום הספורט והתרבות ברחבי העולם. אנו מודעים לכך שנוצרו קשרים לאירועים היסטוריים טרגיים, למרות שהם לחלוטין לא מכוונים – ואנו מתנצלים על כל כעס או מצוקה שנגרמו כתוצאה מכך. אנו מתקנים את הקמפיין. אנו מאמינים בספורט ככוח מאחד ברחבי העולם ונמשיך לקדם גיוון ושיוויון בכל מה שאנו עושים".


לסיכום,

למרות התנצלותה של רשת אדידס והדגשתה את מחויבותה לקדם גיוון ושיוויון בכל פעולותיה נאלץ לחכות ולראות אם תשנה אסטרטגיה או תבחן מסלול מחדש,  וכך או אחרת, נראה כי נותרו ביקורות ותהיות אודות בחירתה והמשך העסקתה של בלה חדיד כפרזנטורית עולמית של המותג, וכי הדיון סביב הקמפיין העולמי ימשיך לייצר עוד כותרות.


ואם תשאלו את מעריצות ומעריצי אדידס ישראל, אני משוכנע שהם יעדיפו לראות בקמפיינים את נועה קירל ואת אנה זק, הפרזנטוריות כחול-לבן.

bottom of page